Czas nauki zdalnej wymusza niejako na dzieciach dłuższe niż wcześniej bycie przed ekranami komputerów czy smartfonów. W związku z tym może zrodzić się niepokój o ich zdrowie, prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo. Zadaniem dorosłych jest uczenie dzieci właściwego korzystania z internetu i spędzania odpowiedniej ilości czasu przed ekranami.

Badania „Młodzi Cyfrowi” z 2019 mówią m.in. o tym, że:

„Ponad 60% uczniów twierdzi, że ich rodzice nigdy nie uczyli ich odpowiedzialnego korzystania z sieci, a 10% – że rodzice nic nie wiedzą o ich cyfrowym życiu.”

Istnieją oopracowane przez specjalistów zalecenia dotyczące ilości czasu spędzanego przed ekranami przez dzieci. I tak Światowa Organizacja Zdrowia WHO zaleca:

  • do 2 roku życia dziecko nie powinno mieć dostępu do ekranów;
  • powyżej 2 roku życia może korzystać z ekranów przez 15 minut dziennie;
  • w wieku przedszkolnym 30 minut dziennie;
  • w wieku wczesnoszkolnym maksymalnie 2 godziny dziennie.

Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii:

  • dzieci do 2 roku życia nie powinny mieć kontaktu z telewizją, grami, komputerem, tabletem ani smartfonem;
  • dzieci w wieku 2–6 lat – czas przed ekranem  nie powinien wynosić więcej niż 20 minut dziennie (a aktywności nie powinny być zbyt interaktywne);
  • w wieku 6–12 lat czas, jaki dziecko spędza przed ekranem, nie powinien przekraczać 1–2 godzin dziennie;
  • powyżej 13 roku życia młodzi użytkownicy mogą spędzać w sieci 2–3 godziny, używając urządzeń elektronicznych;
  • gry wideo powinny pojawić się w życiu dziecka nie wcześniej niż od 6 roku życia.

Zalecenia te podyktowane są rozwojem dzieci i ich poszczególnych sfer i struktur. Skutki przekraczania tych granic prowadzą do uzależnień i zaburzeń m.in. :

-problemów z koncentracją uwagi,

-zaburzeń snu;

- zaburzenia motywacji, poczucia własnej skuteczności, siły woli

- zaburzenia motoryki małej i dużej, a w tym wady postawy, nadwaga związana z brakiem ruchu;

- brak zażyłych więzi z bliskimi, izolacja, samotność, depresyjność, lęki.

Media cyfrowe zakłócają rozwój mózgu i prowadzą do uzależnień. Mózg człowieka jest bardzo plastycznym organem. Przez całe życie podlega ciągłym zmianom na poziomie komórek nerwowych i połączeń neuronalnych, przy czym w pierwszych latach życia rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – musi go zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć, posmakować. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych mózgu  nie stymuluje mózgu w taki sposób, żeby można było mówić o jego zrównoważonym rozwoju. Z tego względu warto uczyć dzieci kontroli nad czasem spędzanym przed ekranami.

„Dzieci i nastolatkowie potrzebują do rozwoju całego świata, a nie jego nudnej cyfrowej podróbki.” (M.Spitzer „Cyberchoroby”)

Dlatego uczmy je zarządzać czasem spędzanym przed ekranem, robić aktywne pauzy czy dni bez dostępu, szczególnie w czasie nauki zdalnej, kiedy ich bycie przed ekranem zostaje wymuszone sytuacją realizacji lekcji w sieci.

Opracowane na podstawie:

https://www.orange.pl/razemwsieci/ile-czasu-przed-ekranem?fbclid=IwAR1OGXJ0Lo7RASCChNkiOfEzQbpEc4VeB3bDIrSG8rvF7tIJ1BcMMeOfm_o

https://dbamomojzasieg.com/mlodzi-cyfrowi/

Manfred Spittzer „Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie”