Dziecko o lęku, który przeżywa mówi nam przez zmiany w swoim zachowaniu. Każdy z nas przeżywa to co się dzieje w kraju i na świecie, denerwujemy się, martwimy o bliskich itp. Różnica między dorosłym a dzieckiem w przeżywaniu tej sytuacji zagrożenia wynika z umiejętności filtrowania napływających informacji, umiejętności radzenia sobie ze stresem, lękiem. Dzieci mają te umiejętności rozwinięte w dużo mniejszym zakresie niż dorośli.
Dziecko najbardziej w tym czasie potrzebuje bliskości rodzica. Możemy je ochronić poprzez:
- ograniczmy ilość oglądanych i słuchanych informacji płynących ze świata o ilości ofiar i ilości zakażeń;
- ograniczmy dostęp do naszych rozmów z innymi dorosłymi na temat tego co się dzieje i na temat naszego lęku i niepewności;
- nie zarażajmy dziecka swoim napięciem;
- rozmawiajmy o tym co czuje i myśli;
- wytłumaczmy w prosty sposób co się dzieje, żeby dziecko rozumiało na czym polega ta choroba i jakie są narzędzia w radzeniu sobie z nią;
- pokażmy też plusy z tej sytuacji bez przerysowywania – to wyciszy napięcie;
- dzieci radzą sobie z napięciem przez zabawę.
Praktyczne wskazówki i porady psychologa dziecięcego: https://www.youtube.com/watch?v=fk0tl6VT3yo
Film, który pomoże dziecku zrozumieć czym jest koronawirus: https://www.youtube.com/results?search_query=kr%C3%B3tki+film+o+koronawirusie+dla+dzieci